DEN HÖGSTA KALLELSEN

”Dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, så att Sonen blir den förstfödde bland många bröder. Och dem som han har förutbestämt har han också kallat, och dem som han har kallat har han också rättfärdiggjort, och dem som han har rättfärdiggjort har han också förhärligat” (Rom.8:29-30).
“Men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds himmelska kallelse i Kristus Jesus..”
(Fil.3:13-14);
Vilken är den högsta, himmelska kallelsen som Paulus jagar mot med all makt?
Att förverkliga Guds eviga förutbestämmelse gällande honom och alla människor: att vi ska bli en avbild av hans älskade Son.
Pånyttfödelsens under och djupaste verklighet är att Guds helige Son blivit född i oss som vårt egentliga och grundläggande liv.
Men han måste formas i oss som vårt uppenbara och synliga liv, och för att detta ska ske måste vi gå igenom en fullständig metamorfos så att vi ”förvandlas” till hans avbild ”från härlighet till härlighet, genom Herren Anden” (1/.).
Därför kallar den Helige Ande oss att gå in i vår bönekammare och stänga igen vårt sinnes dörr för allt annat som lockar och pockar på vår uppmärksamhet och där ”i det fördolda” lära känna Kristus på djupet (2/.). Då kan vi komma fram till en klar och full förståelse av honom som vårt livs yttersta mål och bestämmelse och växa upp till den mognad, där ”Kristi fullhet” blir vår verklighet (3/.).
Om den Helige Ande får pränta in Kristus i våra hjärtan blir vi ”Kristusbrev” som alla omkring oss i vår vardag kan läsa. Det ger oss i sin tur tillfälle att få berätta om vem han är och hur han kan förvandla en människas liv.
Den förvandlingsprocess vi måste gå igenom inkluderar en fullständig död av det oberoende egen-livet, så att det verkligen stämmer att ”nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig.”
I slutändan kommer denna process av förvandling till ”hans Sons bild” från Guds förkunskap till Guds förutbestämmelse, från kallelse till rättfärdiggörelse att leda till vårt slutliga förhärligande!

(1/. 2 Kor.3:18); (2/. Matt.6:6); (3/. Ef.4.13)