EN NY SJÄLV-VÄRDERING

”Han har satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus.” (Ef.2:6);
”Om ni nu har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Ni har ju dött, och ert liv är dolt med Kristus i Gud.” (Kol.3:1-3);
”Och är vi barn så är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, lika visst som vi lider med honom för att också förhärligas med honom.” (Rom.8:17).
Det Paulus lär oss är att inte uppskatta eller utvärdera oss själva efter vårt jordiska tillstånd och position, utan efter det himmelska.
På jorden kanske vi inte är någonting, har ingenting, är ingenting i jämförelse med andra – men det spelar ingen roll längre. Allt har förändrats totalt och dramatiskt!
Vi är nu barn till Gud, den Högste, himmelens och jordens Skapare och Herre, och allt som är hans tillhör nu oss (1/.), och vi har en absolut topposition: vi sitter på tronen tillsammans med universums högste Herre, Jesus Kristus. Dessutom har överväldigande nya möjligheter öppnats för oss: ”allt är möjligt för den som tror” (2/.).
Vad innebär det att ”söka och tänka på det som är där ovan”?
Att förändra vårt lilla, begränsade perspektiv och utvärdering av oss själva och våra omständigheter och ”förvandlas genom förnyelsen av vårt sinne” (3/.), så att vi börjar tänka Guds tankar om oss själva, vår position och våra förmågor.
Vi måste fylla våra sinnen med tankar om vår himmelska verklighet och position, som nu har blivit vår fundamentala verklighet, tills det sitter så orubbligt fast i våra hjärtan, att inget som händer oss kan skaka det: vi är nu förenade med den Ende som i slutändan kommer att härska över hela universum, tillhör ett rike som kommer att omfatta hela jorden och har en unik roll att spela i genomförandet och förverkligandet av detta.
Vår Herre har genom sin Ande förmedlat allt vi behöver för att vara hans medarbetare i historiens största företag och den dag kommer då vi ska regera tillsammans med honom i evig härlighet och salighet (4/.)!
(1/. 1 Kor.3:21-23); (2/. Mark.9:23; Matt.17:20); (3/. Rom.12:2); (4/. Upp.5:10; 22:5)