FÖRENAREN

”… fullkomligt förenade till ett..” (Joh.17:22)
”… kärleken, bandet som förenar till fullkomlig enhet.” (Kol.3:14)
”Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande som han har gett oss.”
(Rom.5:5)
Den Helige Ande är Förenaren, Guds mäktiga Kärlek som förverkligar Faderns syften genom att förena till fullkomlig enhet med hans älskade Son, Jesus Kristus.
Endast i denna fullkomliga förening med Kristus kan vi som enskilda personer bli vad vi av evighet är ämnade till: avspeglingar av Kristi härlighet; och församlingen bli vad Fadern före världens skapelse bestämt att den ska vara: Kristi fullhet, som gör hans gärningar på jorden; och äktenskapet bli det Gud avsett från begynnelsen: en oskiljaktig kärleksförening mellan man och kvinna, genom vilken Kristi självuppoffrande kärlek till församlingen görs synlig.
I denna kärleksförening med Kristus dör vi ut från alla våra egna ambitioner, syften och intressen och görs till ett med Kristi syften och planer, som är Faderns eviga vilja.
Innan det har skett vill vi att Jesus ska bära oss och hjälpa oss med alla våra strider, problem och svårigheter, och det gör han också. Men det är barnstadiet av det kristna livet.
När vi blivit helt förenade med Kristus, blir hans strider, problem och svårigheter våra. Vi kämpar inte längre för oss själva utan för honom, för att hans rike ska etableras där vi lever och hans vilja ske där. Vi blir Guds medarbetare som får vara med om att finna lösningen på de problem och svårigheter Kristus har i arbetet med att förvandla andra människors liv.
Den Helige Ande gör oss till Kristi kärleksslavar som bär honom i triumftåg överallt där vi går fram och attraherar dem vi möter till honom genom att sprida hans väldoft omkring oss.
Till slut ska Guds Ande förena allt i himmel och på jord till en fullkomlig enhet under Kristi herravälde, så att genom Kristus ”Gud blir allt i alla” (1 Kor.15:24-28).
Han är den Store Förenaren!