FÖRVANDLING

”…låt er förvandlas…”
Romarbrevet 12:2.
Vi behöver mycket mer än att bli berörda av Gud i ett mäktigt möte, eller uppleva att vara i hans underbara närvaro: vi behöver bli invaderade, ockuperade och så förvandlade av Guds Ande, att Jesu natur blir vår grundläggande natur i fullständig förening med honom, så att vi ständigt lever i gemenskap och harmoni med honom.
De karismatiska välsignelse-och-upplevelse-mötena är ett bedrägeri. Människor berörs tillfälligt av Guds kraft, men ingenting förändras i deras grundläggande attityder och dagliga beteende. De sjunker tillbaka in i samma sinnesstämningar och köttsliga livsstil igen, och behöver en ny touch av Gud i nästa välsignelsemöte. Det är ett konstant upp-och-ner-liv.
Vi behöver inte bara ”bli välsignade” av Gud, utan bli förvandlade på djupet av honom. Att bara söka välsignelser hör till barnstadiet i vårt kristna liv, vi måste växa upp och önska mer än ”söt mjölk” (1/.) – vi behöver fast föda som stärker oss att stå fasta i livets stormar och alltid föras fram i segertåg genom Honom som älskar oss (2./).
Vi har blivit satta ”med Kristus i den himmelska världen” och fått del av hans obegränsade makt och auktoritet (3/.). Detta oerhörda faktum måste bli en klar inre uppenbarelse för oss genom Guds Ande (4/.), så att vi lär oss att leva ett liv ”dolt med Kristus i Gud” varje ögonblick av varje dag (5/.).
Kristus måste bli mer än en upplevelse för oss. Vi behöver bli så identifierade med honom i vårt inre att vi blir ”en ande med Herren”, och bli så förvandlade av hans Ande att vi utåt är ”iklädda” honom (6/.).
Men vi kan inte iklä oss Kristus om vi inte först är centrerade på honom. Det är en process, som börjar med att vi fokuserar på Kristus, och leder till att han blir synliggjord i vårt dagliga liv.
Vårt problem är vår totala självcentrering och självupptagenhet. Den måste brytas totalt och förvandlas till Kristus-centrering och Kristus-upptagenhet. Sedan startar processen.
Vad vi behöver är alltså inte välsignelse, utan korsets djupgående verk i våra liv. Korset är döden för allt vi är i oss själva. Sedan börjar Kristi uppståndelseliv utföra sitt förvandlande verk i oss!

(1/. Heb.5:13-14); (2./ 2 Kor.2:14; Rom.8:35-37); (3/. Ef.2:6; 1:20-23); (4/. Ef.1:17-19); (5/. Kol.3:3); (6/.Gal.3:27)