FULLSTÄNDIG FRÄLSNING

”För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.” (Rom.10:9-10)
Romarbrevet 10:9-10 ger oss en bild av vad vi skulle kunna kalla ”fullständig frälsning” – den innehåller fyra viktiga ingredienser: bekännelse, tro, rättfärdiggörelse och frälsning.
1/ Bekännelse: ”Jesus är Herren” – att erkänna och bekänna att Jesus är Herre, innebär att erkänna Jesu Kristi anspråk på herravälde över ens liv, och omvända sig från sitt oberoende uppror, ge upp alla sina rättigheter till sitt liv och underordna sig honom som Herre över hela sitt liv.
2/ Tro: ”att Gud har uppväckt honom från de döda” – detta kräver med nödvändighet tro även på Jesu död. Så, vad innebär detta? När jag övertygats av den Helige Ande om att jag har gjort uppror mot universums Herre, inser jag att Guds vrede och dödsdom vilar över mig.
Mitt enda hopp ligger nu i Jesu Kristi försoning. På korset dömdes och omintetgjordes den upproriska synd-anden. Genom sin uppståndelse har han auktoritet att utplåna den i mitt hjärta och lägga in sin ödmjuka lydnads-ande där istället. Detta är vad jag accepterar och tar emot i tro och då får jag omedelbart ett nytt hjärta med en ny ande (1/.).
3/ Rättfärdiggörelse: ”med hjärtat tror man och blir rättfärdig” – Rättfärdiggörelse innebär att komma in i en rätt relation med Gud. Min ande av fiendskap och olydnad mot Gud har bytts ut mot ett hjärta av kärlek till honom och jag är nu ”försonad med Gud” (2/.). Istället för att vara hans fiende är jag hans älskade barn med barnaskapets Ande i mitt hjärta som ropar: ”Abba, Fader” (3/.), och när jag vandrar i Anden, lever jag det liv som Gud begär av mig (4/.).
4/ Frälsning: ”med munnen bekänner man och blir frälst” – Frälsning är att bli helt befriad från djävulens och syndens grepp och inflytande över ens liv: ”Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. (5/.).
Fullständig frälsning innebär att Kristi herravälde etableras i en människans liv så att hon kan vandra i Anden som segrare över synden, köttet, djävulen och världen!

(1/. Hes.36:26-27); (2/. 2 Kor.5:18-21); (3/. Rom.8:15-16); (4/. Rom.8:4, 14); (5/. Kol.1:13)