GENOMLYST!

”… i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det som kommer från Gud.” (2 Kor.2:17)
Hur kan man ha “ett rent sinne inför Gud” – alltså ha fullständigt rena och rätta motiv, vara utan all slags svek och falskhet?
Det ord som Paulus använder här betyder ordagrant ”att bli undersökt i solens ljus” – alltså att bli fullständigt genomlyst av Gud och funnen ren och uppriktig.
Hur är det möjligt att komma dit?
Endast genom att leva i fullkomlig öppenhet inför Gud utan att försöka dölja något inför honom.
Ingen av oss har den minsta aning om vad som ligger dolt i djupet av våra hjärtan. ”Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?”, läser vi i Jeremia 17:9.
Det låter verkligen nedslående! Men det finns hopp! ”Jag, Herren, utforskar hjärtat och prövar njurarna” (Jer.17:10). ”Hjärta” och ”njurar” handlar om våra innersta drivkrafter, känslor och motiv.
Därför behöver vi ständigt be bönen i Psalm 139:23-24: ”Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se om jag är på en olycksväg, och led mig på den eviga vägen.”
En liknande bön finner vi i Psalm 19:13-15: ”Vem märker hur ofta han felar? Förlåt mig mina hemliga brister. Bevara också din tjänar från fräcka synder, låt dem inte få makt över mig, så blir jag fullkomlig och fri från svår synd. Låt min muns ord och mitt hjärtas tankar behaga dig, Herre, min klippa och återlösare.” (”fräcka synder” handlar om förmätenhet, självsäkerhet och inbilskhet, tron att allt står rätt till, när det inte gör det – se Jer.8:11).
Paulus levde i denna fullständiga öppenhet inför Gud. Om och om igen läser vi ord som: ”Gud är mitt vittne …” (Rom.1:9); “.. för Gud är det uppenbart hurdana vi är..” (2 Kor.5:11); “Vi har tagit avstånd från allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi förfalskar inte Guds ord, utan lägger öppet fram sanningen och överlämnar oss inför Gud åt varje människas samvete.” (2 Kor.4:2); ”Bröder, jag har levt inför Gud med ett fullkomligt rent samvete intill denna dag.” (Apg.23:1).
Guds Ord och den Helige Ande är Guds sökarljus. Om vi låter oss bli genomlysta genom att ständigt vara öppna och känsliga för Guds Ande och lydiga Guds Ord, kan vi leva i samma öppna frihet och glädje som Paulus: med ett fullständigt rent samvete inför Gud!