INTE IMPONERAD!

”Var inte rädd, du lilla hjord, för er Far har beslutat att ge er riket.”
(Luk.12:32)
” Och du begär stora ting för dig! Begär inte något sådant.”
(Jer.45:3-5).
Vi är imponerade av stora saker – Gud är inte det!
Vi tror att en megakyrka, stora folkmassor, enorma mirakel och tecken visar Guds rike, Jesus sa att Gud har valt att ge riket till den ”lilla hjorden”. Han sa aldrig, ”där tusentals är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem”, men ”där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem”, och ”om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så ska de få det av min Far i himlen.” Med andra ord är Herrens närvaro inte beroende av antalet personer, inte heller bönesvaret på hur många som ber.
Vi tror att allt måste vara stort, stort, stort för att Guds mäktiga verk ska demonstreras – Jesus säger att Guds mäktigaste gärningar äger rum i små, obetydliga och föga imponerande sammankomster och händelser.
Vi tror att vi måste göra ”stora saker för Gud” – men så är det inte!
Vilka kallade Jesus för ”goda och trogna tjänare”? De som hade varit ”trogna i det lilla.” Men den som föraktade det lilla kallades ”en ond och lat tjänare” (1/.).
Det var inte de rika, de som lade mycket pengar i offerlådan, som gjorde intryck på Jesus, utan den fattiga änkan som gav det lilla hon hade (2/.).
På räkenskapens dag kommer det inte att vara ”de stora” evangelisterna och predikanterna som har stått på plattformar inför stora folkmassor som kommer att berömmas, utan de som fullgjort sina dagliga, obemärkta plikter med kärlek till Gud (3/.), och som har gjort små välgörenhetshandlingar av medkänsla och omsorg för de behövande: gett någon hungrig att äta eller en törstig att dricka, tagit emot en främling, klätt en naken, besökt en sjuk eller en som sitter i fängelse (4./)
Jesus säger t.o.m. att ”den som bara ger till en av dessa små en bägare friskt vatten, därför att det är en lärjunge: Han ska inte gå miste om sin lön.” (4/.).

(1/. Matt.25:14-30); (2/. Mark.12:41-44); (3/. Matt.6:5-18; 20:1-16); (4/. Matt.25:31-46); (4/. Matt.10:42)