TRONS LAG

“Vad kan vi då berömma oss av? Beröm är uteslutet. Genom vilken lag? Gärningarnas? Nej, genom trons lag.” (Rom.3:27)
Det andliga livet är till sitt väsen ett liv i tro (1/.): ”livets Andes lag i Kristus Jesus,” som för oss in i Andens segerrika liv, är ”trons lag,” för den sätts i funktion genom tron.
Men inte genom vår tro, utan genom ”Jesu Kristi tro.” Vi är nämligen rättfärdiggjorda, införda i Andens liv, ”genom Jesu Kristi tro” (inte ”genom tron på Jesus Kristus” som det tyvärr har översatts). Det upprepar Paulus flera gånger både i Romarbrevet och Galaterbrevet (2/.).
Bara så kan vi förstå det Paulus säger i Rom.1:17: ”I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av
tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro.” ”Av tro” är Jesu Kristi tro, ”till tro” är
vår tro. Med andra ord föds vår tro ur Jesu Kristi tro.
Pånyttfödelsen innebär att Jesus själv föds in i oss genom Anden. Då börjar han leva sitt liv i tro i och genom oss: hans liv blir vårt liv och hans tro vår tro genom ande-föreningen med Honom. Vi har fått ”samma trons Ande” som Jesus Kristus (3/.), för att kunna leva samma liv i tro som han levde.
Detta och endast detta är rättfärdighet: ”den rättfärdige ska leva av tro” – det är ”trons lag.” Det innebär att all prestation och därmed allt beröm är uteslutet. Allt är en gåva och ”gärningarnas lag” är satt ur spel.
Jesus Kristus är Guds rättfärdighet uppenbarad och manifesterad (4/.), därigenom att han levde hela sitt liv i tro, i totalt beroende av sin himmelske Far och i fullständig lydnad för honom. Det livet kan vi inte kopiera eller prestera. Men genom Anden lever Han sitt liv genom oss (5/.). Tro är att leva i totalt beroende av honom och fullständig lydnad för honom, så att hans liv ständigt kan strömma igenom oss och han synliggöras i oss (6/.).
Alltsammans kommer från Gud, förberett och färdigt att bara tas emot. Inte ens den tro, genom vilken vi tar emot och lever ut allt, är vår prestation: ”Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.” (7/.)
(1/. 2 Kor.5:7); (2/. Rom.3:22; Gal.2:16, 20); (3/. 2 Kor.4:13); (4/. Rom.3:21-22); (5/. Gal.2:20);
(6/. Joh.15:4-5); (7/. Ef.2:8-10)