Vår tro

Vi tror att hela det kristna livet summeras i det dubbla kärleksbudet:

Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.

Matteusevangeliet 22:37-39

Matteusevangeliet 22:37-39

Men ”vi älskar därför att Gud först har älskat oss.” (1 Johannesbrevet 4:19) Därför formulerar vi vår tro i kärlekens termer och antar den största av alla kallelser:

1. Vi älskar den levande Guden

Vår Gud som vi älskar uppenbarar sig i Bibeln som den ende, evige, levande Guden som styr allt i enlighet med sin suveräna vilja för att förverkliga sin frälsningsplan. Gud: Fader, Son och Heliga Ande i enhet är ensam världens Skapare, Regent, Domare och Frälsare. Han är den ende vi tillber och lyder av hela vårt hjärta

2. Vi älskar Gud, Fadern

Genom Jesus Kristus, Guds son, – och endast genom honom som är vägen, sanningen och livet – har vi lärt känna Gud som Fader. Anden vittnar med vår ande att vi är Guds barn och vi ropar ut de ord som Jesus bad: ”Abba Fader” och vi ber den bön som Jesus lärde oss be: ”Fader vår…”

3. Vi älskar Gud, Sonen

Att älska Herren Jesus Kristus innebär att vi bestämt hävdar att endast han är Frälsare, Herre och Gud. Bibeln bekräftar att Jesus utövar samma suveräna auktoritet som Gud själv. Kristus är universums Skapare, historiens Herre, alla nationers Domare och Frälsare för alla som vänder om till Gud. Han delar Guds identitet som den tredje Personen i Gudomen.
Vi tror att:
1. Gud blev människa när jungfru Maria blev havande genom Helig Ande och födde gudamänniskan Jesus: sann Gud och sann människa.
2. Jesus levde det äkta, mänskliga liv som vi alla kan leva som nya skapelser i honom.
3. Jesus i sin död på korset fullständigt omintetgjorde syndens, dödens och djävulens makt och utverkade en full frälsning och försoning för alla människor och hela skapelsen.
4. Jesu seger bekräftades i hans kroppsliga uppståndelse, att han sitter på tronen som Herre över allt och alla och att han ska komma tillbaka för att slutligen krossa alla fiender och upprätta sitt eviga rike.

4. Vi älskar Gud, den Heliga Ande

Vi älskar den Helige Ande i Treenighetens enhet tillsammans med Gud, Fadern och Gud, Sonen. Han är den missionerande Anden sänd av den missionerande Fadern och den missionerande Sonen som andas liv i Guds missionerande församling. Vi älskar och ber om den Helige Andes närvaro, för utan Andens vittnesbörd är vårt eget vittnesbörd fåfängt. Utan Andens överbevisande kraft är vår predikan verkningslös och utan Andens gåvor, ledning och kraft är vår mission bara mänsklig ansträngning. Vi tror att Andens dop och gåvor är för alla troende.

5. Vi älskar Guds Ord

Vi tar emot hela Bibeln som Guds Ord, inspirerat av Guds Ande, talat och skrivet av mänskliga författare. Vi underordnar oss Ordet som vår enda absoluta auktoritet som bestämmer vår tro, vårt sätt att leva och formar vår förkunnelse och vårt vittnesbörd. Vi tror att alla medlemmar i vår församling läser Bibeln regelbundet och tar varje möjlighet att lyssna på predikan och undervisning från Guds Ord.

6. Vi älskar Guds värld

Vi älskar Guds skapelse, vårdar den med ansvar och längtar efter den dag då jorden ska bli full av Guds härlighets kunskap som vattnet fyller havet.
Vi älskar världens nationer och kulturer. Alla olika folk är Guds skapelsegåva och vi förkastar all rasism och förtryck av folk och individer. Denna kärlek gör at vi vill göra evangeliet känt för alla folk och kulturer.
Vi älskar världens fattiga och lidande och tar vårt ansvar att hjälpa så långt vi kan.
Vi älskar vår nästa som oss själva och räcker ut en hjälpande hand där vi kan.

7. Vi älskar Guds evangelium

Som Jesu lärjungar är vi evangeliets folk. Vi respekterar alla religioner men tror fullt och fast att frälsningen endast finns i Jesus Kristus. Därför vill vi göra detta budskap känt på alla sätt vi kan för alla människor.

8. Vi älskar Guds folk

Guds folk är alla som tror på honom. De är våra bröder och systrar, men vi står i en mer direkt relation till dem som är medlemmar i vår egen lokala församling. Vi tror på den lokala församlingens suveränitet och frihet och vi är trogna mot vår församling och dess ledning, kommer regelbundet på dess olika samlingar och tjänar den med våra andliga och materiella gåvor.

9. Vi älskar Guds mission

Vi är överlåtna till världsmissionen därför att den står i centrum för Guds plan. Jesu försoning innefattar alla folk och de måste nås med evangeliets budskap innan han kommer tillbaka. Därför är vi en missionerande församling.