VERKLIGHETEN

“Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt.” (Heb.11:3).

Den synliga världen, den som vi uppfattar och bearbetar med våra naturliga sinnen är verklig, inte en illusion som österländska religioner, hinduism, buddhism och new age, vill få oss att tro. Människan är inte heller någon illusion, utan högst verklig.

Men Verkligheten själv är Gud.

Grunden och upphovet till allt vi uppfattar i den synliga, fysiska världen ligger i den osynliga, andliga världen: den är evig och oförstörbar, den synliga världen är tillfällig och förgänglig.

Därför är det så viktigt att ha rätt perspektiv på tillvaron: ”Vi riktar inte blicken mot det synliga, utan mot det osynliga. Det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.” (2 Kor.4:18).

Med våra naturliga sinnen uppfattar och bearbetar vi den synliga, fysiska världen. Endast ”genom tron” kan vi förstå och få kontakt med Verkligheten. Men innan tron fötts i våra hjärtan lever vi i våra sinnens illusioner om oss själva och världen omkring oss. Vår innersta verklighet, vår ande, är nämligen höljd i mörker och därför är också våra sinnen förmörkade. Därmed drar vi också fel slutsatser av det vi uppfattar (Ef.4:17-19).

Men när vi föds på nytt kommer Ljuset, Verkligheten själv, in vår ande och tron föds där. Då får vi kontakt med den andliga världen, ”Guds rike” (Joh.3:3, 5), för vår ande har blivit levandegjord och förenad med ”den himmelska världen i Kristus Jesus” (Ef.2:4-6).

När vi ber, ledda av Guds Ande, har vi direktkontakt med Verkligheten i vår ande, och när Guds Ord får förnya våra sinnen, formas där en ny och rätt uppfattning av oss själva och den fysiska världen, Guds skapelse.